« Anasayfa | Künye | Arşiv 21 Haziran 2024, Cuma
Gündem: Kültür-
Sanat
Gündem: Hayat
40i Gündem Nöbetçi Köşe
40PENCERE
İki Nokta Üst Üste
Esma Ürkmez
Matbaadan Tanıtıma Koş!

Yeşilde Durmak
Hale Sert
Kanaviçe

Olay Yeri İnceleme
Zehir Hafiye Battal Küttab
Tezekten Terazi ya da Çok "hit" Alan Hep "tıklanan" Yazı Budur!

[ Haberler -> Kültür-Sanat Haberleri ]

Leyla ile Mecnun Sahnede Buluştu

21.02.2007 - 17:27

İskender Pala'nın, Fuzuli'nin mesnevisinden yola çıkarak kaleme aldığı 'Leyla ile Mecnun' müzikali, bu akşam İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde ilk sınavını verecek. Fuzuli'nin dili, şiiri ve dünya görüşünde yekpare olan 87 kişilik ekip, Doğu kültüründe kabuktan önce özün, suretten önce mânânın geldiğini bir kez daha hatırlatacak izleyiciye. Sınav öncesi son çalışmaları esnasında görüştük ekibin demirbaşları ile. Doğulu bir öyküyü Batılı bir anlayışla yorumladıklarını söyleyen İskender Pala, "Hedefimiz, dünle bugünü, öteki ile berikini buluşturmak. Her izleyici kendi nasibine düşeni alacak. Fuzuli'nin ilhamından insanlara mutlaka bir şeyler kalacak." diyor. Yönetmen Ali Taygun ise eskiden Beylerbeyi Vapuru'nun insanlar birbirlerine 'Önce siz buyrun' dedikleri için hep geç kalktığını hatırlatıp ekliyor: "Bu bir edep. Kaybettiğimiz şey işte bu. Bu eser, bize o günleri hatırlatacak; kaybettiğimiz edebimizi. Öyle bir sahne var ki, hayatımda bir tek onu yapsaydım bana yeterdi. İskender Bey'le birlikte sarılıp ağladık."

Öykülerimizin farkında değiliz

'Leyla ile Mecnun' müzikalinde bir yandan dünle bugün, diğer yandan Türkiye'deki ötekiyle beriki karşı karşıya geliyor. İskender Pala, "Ali ile ayrı koridorlarda ilerledik ama sonunda buluştuk. İkimizin de ortak duyguları çıktı ortaya." derken, eseri bu ülkenin seyircisi için yaptığını söyleyen Ali Taygun, "Oyun, ötekini anlatıyor. Mecnun toplumdan dışlanan öteki. Artık ötekini anlamaya başlama zamanı. 30 yıl önce İskender Bey'le karşılaşsak ne zaman kapışacağız diye bakardık birbirimize. Bugün bir araya gelip sarılıp ağlaşarak bu eseri yaptık. Birbirimizi sevmek için aynı şekilde düşünmek zorunda değiliz." şeklinde konuşuyor. Esere geleneksel ya da post modern etiketi yapıştırmanın yanlış olduğunu, kelimenin tam anlamıyla onun nev-i şahsına münhasır olduğunu söyleyen Taygun, pek çok ilhamdan beslenmiş. "İlhamlar zuhur ettiler, eser kendini şekillendirdi. Her bakan ayrı bir şey görecek." diyen yönetmenin özellikle üzerinde durduğu, kaybettiğimiz değerlerin neler olduğu.

"Doğu hikayelerinin neden Batı hikayeleri kadar şansı yok?" sorusunu "Doğu hikayelerini biz kendimiz önemsemediğimiz için bizde böyle şeyler yok zannediyoruz. Fuzuli de Shakespeare kadar oynansaydı 'Doğu hikayeleri o kadar zengin duyguları anlatıyor ki Batı'da bunların yarısı bile yok.' cümlesi alacaktı bu sorunun yerini." şeklinde cevaplıyor. "Biz biraz kaçıyoruz kendimize ait olandan. Sonra da kendimizi mazur göstermek için böyle şeyler söylüyoruz. Ne yazık ki, birikimlerimizi, genlerimizde saklı olan güzellikleri tanıma noktasında çekimseriz." diyen Pala, bakış açımızdan şikayetçi: "Shakespeare'i izleyenler kendilerini modern, medeni ve ilerici görüyor. Fuzuli'den ise anlamıyorum diyerek kaçıyor. Aynı çağda yazılmalarına rağmen Leyla ile Mecnun, 'Romeo ve Juliet' kadar tanınmıyor. İnsanların kafasında uzakta bir masaldan ibaret. Leyla ve Mecnun, Romeo ve Juliet'e birkaç defa fark atar. Ama daha kendimiz bunun farkında değiliz."

Tasavvuf müziği ile bale bir arada

Batı ve Doğu'nun aşk anlayışının ne kadar farklı olduğunu hatırlatan müzikalde, Türk halk oyunları, Türk tasavvuf müziği, klasik müzik ve bale bir arada. Sahnede 'kiminin sesi, kiminin raksı güzel' bir aşka vurgun gönül erleri topluluğu Leylâ ile Mecnûn'u anıyor. Birbirlerine terennüm ederek, hatırlatarak, kendi tavırlarında bir cem yaşıyorlar. Oyunun müziklerini Fuzûlî'nin adını ve şiirini daha okula başlamadan, rahmetli babasından işiten Yalçın Tura yapıyor. Dekor ve kostüm tasarımı Ali Cem Köroğlu, ışık tasarımı Önder Baykul, hareket tasarımı Pınar Ataer ve dramaturgisi Tarık Günersel imzasını taşıyor. Koro şefliğini Gökçen Koray, orkestra şefliğini de Erdem Çöloğlu yapıyor.

ALİ TAYGUN - Mevlânâ, Yunus ve Fuzuli bizim insanlarımız. Unutmayalım onları. Kültürümüzde edep çok önemli. Ne düşünürsek düşünelim edebimizi kaybetmeyelim. Mal bulmuş mağribi gibi sevindim bu oyunu sahnelediğime. Mesneviden bir oyun hazırlamak niyetindeydim. Kerbela'dan Fuzuli uzandı, bana yol gösterdi. Bize edebimizi yeniden hatırlatan bir oyuna çok ihtiyacımız vardı.

İSKENDER PALA - Bildiğimiz masalın bilmediğimiz taraflarını anlatmaya çalıştım. Leyla ile Mecnun masalı, Orhan Gencebay'ın oynadığı filmden ibaret değil. İçinde mecazı barındıran, platonik aşkı yücelten, diğer yandan tasavvufa kapı aralayan bir metin. Hikâyenin çatısı tabii ki aynı. Ama bu çatı içerisinde biz hangi coğrafyayı, hangi medeniyet birikimini, hangi renkleri bulabiliyoruz, bu önemli.

(Zaman)



DİĞER HABERLER:
» Çağdaş Türkmen Öyküsü Hece Öykü'de
» Nuri Pakdil'i Anlamak İçin Anlattılar
» Güvenli İnternet Dönemi Başlıyor
» İnternette com, gov, org, net Tarih Oluyor!
» "Ölüm, Sanat ve Mekân II Sempozyumu"
» Oscar'ın Galibi 'Kral' Oldu
» Hece 'Argo'ya Devam Ediyor
» Kırgız Öyküsü Hece Öykü'de
» Global Marangozhane /
» Işık Kirliliği
Doğu'nun efsanevi aşk kahramanları Leyla ile Mecnun, şimdi de sahneye çıkıyor. İskender Pala'nın kaleme aldığı 'Leyla ile Mecnun' müzikali, dünle bugünü buluştururken izleyici de kendine düşen payı alacak.   
Bize GelenlerTümü »

» Kahraman Üzerine Dersler / Oğuz Karakaş
» Görsel Şiirin İlk Kitabı: Dada Korkut
» Makyaj Hatası / Yavuz Altınışık
» Oluş ve Bozuluş / İbn Sina
» Hiç / Merih Günay
EkstraTümü »

» Uykusuzluk / Mehmet Uğurlu
» Bir Yılda Kaç Kitap Okuyoruz?
» Doğu'nun Meyvelerini Batı'nın Tepsisinden Sunmak / Ali Ayten
» Kitapçı / Mehmet Ulusel
» "Aşk Istırapsız Olmaz" / Nuri Altun
Halep&ArşınTümü »

» Hrant Dink Sonrası "Yitik Yürek" Tartışması
» "Atatürk ve Din" Tartışması
» "Tasavvuf Neşriyatı" Tartışması
» Paramparça Entelektüeller ve Fikirler: "İmparatorluğun Çöküş Döneminde Osmanlı Ermenileri" Başlıklı Ertelenen Konferans Sonrasında Türk Entelijansiyası
» "Bir Zamanlar Bir İsmet Özel Vardı..." Tartışması

Yorum yazabilmeniz için üye olmanız gerekiyor. Üye olmak için tıklayın.

(Üye iseniz sayfanın en üstünde sağ tarafta yer alan kısımdan giriş yapmalısınız.)


Toplam 1 yorum yapılmış. Yorumların tamamını görüntülüyorsunuz.

aşkın tarifi

bu güne kadar izledigim leyla ile mecnun kalıplarından farklı aşkı vicut dili ve müzikle böylesine bütünleşmiş
bir gösteri izlememişdim
mütiş bir performans
olağan üstü sahne deneyimine sahip bir ekip destanlanmış bir aşkın tarifi bukadar olur
iki kere izledim ikisindede daha farklı hissettim dafazla ayrıntı yakaladım tek kelime bu organizasyondaki herkeze teşekkür ederim
heleki beni gittigim gün kültür sanat düşmanları AKM yi yıkmak istiyorlardı sizin aracılığınızla onları kınıyorum böyle güzel projelerde yanınızdayız

leylakays (17.04.2007 - 09:44)

Üye Girişi
Kullanıcı adı
Şifre
Beni hatırla
Şifremi unuttum!
Ücretsiz Üye Olun!
Son 10 Yorum
toplantı (10.12.2013 - 17:25)
tek söğüt (26.02.2013 - 01:08)
yok var, var var (26.02.2013 - 01:06)
Hoş bir yazı (17.08.2012 - 00:19)
beklerken (27.05.2012 - 21:07)
bir yorum (21.12.2011 - 20:20)
bir yorum (21.12.2011 - 20:13)
işte tam da böyle (18.11.2011 - 20:37)
Gitmek (18.11.2011 - 19:53)
ELİF LAM RA (28.10.2011 - 00:02)
Yorum için üye olun!