Uzun bir aradan sonra geçtiğimiz Mart ayında yeniden çıkmaya başlayan 2 aylık edebiyat dergisi Atlılar hız kesmeden yoluna devam ediyor. Atlılar'ın yeni sayısında eleştiri yazılarına daha geniş yer açarak sayfa sayısını artırdığını görüyoruz. Sayfa sayısını 16 sayfadan tekrar 32 sayfaya çıkaran Atlılar, "Türkiye'de kültürel iktidar solda mı?" sorusunun cevabını arıyor bu sayısında. Hakan Arslanbenzer, bu başlık altında Türkiye'de hakim kültür anlayışının yerli ve milli olmadığını, ama yerli ve milli olan üzerinde de mutlak bir hakimiyet kuramadığını ironik tespitlerle göstermeye çalışıyor. Atlılar'da Mustafa Kutlu ve İsmet Özel'in birer metninin çözümlemesine de yer verilmiş. Yeni kuşak Atlılardan Ali Akyurt ve Fazıl Baş'ın yazıları derginin yakın okumaya geçtiğinin müjdecileri. Murat Güzel, "uzun şiir" tartışmasında hangi tarafta olduğunu sakin, ölçülü, esprili bir dille açıklıyor: "Upuzun şiirler için sıcak ve sevimli bir açıklama". Derginin bu sayısının kapak şairi Eren Safi. Safi'nin yüksek voltaj içeren dört uzun ve yarı uzunlukta şiiri yayımlamış Atlılar'ın bu sayısında. Dergide ayrıca Raymond Carver'dan Hanife Öz'ün tercüme ettiği "Şişko" ve Caner Akuzun'un "Lady Hamlet" gibi pratik, minimalist, sıkı hikayeleriyle Emir Bereket'in 11 Eylül olaylarıyla ilgili "Birileri Amerikayı Havaya Uçurdu" şiiri yer alıyor. Hakan Arslanbenzer'in "1971 Sözlüğü" başlıklı biyografik denemesi, Esma Toksoy'un "Islanırken Uykuda", Ali Akyurt'un "İstanbulda Boğaziçinde Devrimde" ve Enis Akın'ın "Avrupa Birliğine Üç Kere Hayır" şiirleri ile Eren Safi şiiri hakkında internette yapılan forum derginin diğer metinleri. Hakan Arslanbenzer'se netameli dramatik monologlarına iki yenisini ekliyor. Uzun sözün kısası, yeni kuşak Atlılar, derginin önceki dönemini unutturacak gibi görünüyor...
Türkiye'de kültürel iktidar solda mı?
Hakan Arslanbenzer'in kapaktan girilen yazısı bir önyargıyı, Türkiye'de politik iktidar kimde olursa olsun kültürel iktidarın solda olduğu önyargısını sorgulayan, durumun hiç de sanıldığı gibi olmadığını ortaya koymaya çalışan esnek, rahat okunan, hızlı bir yazı. Yazar Türkiye'de nevi şahsına münhasır bir kültür kamusu olduğunu ve kültürel iktidarın yapı itibariyle buna uygun olmadığını, olanın daha çok Batının Türkiye'yi kültür üzerinden kontrol etmesi olduğunu söylüyor. Türkiye'de kültürel iktidar diye bilinen şeyin Batının kültür komiserliğinden ibaret olduğunu öne sürüyor. Yazar bu konuda iyimser. Kültür komiserliğinin etkisinin sınırlı olduğunu ve kültürümüzün bu etkiden kolay sıyrılabileceğini düşünüyor: "Komiserliğin ya da şerifliğin kabulü Türk kültürünün Türkiye'ye hapsolmamasının da bir şartıdır."
"Eleştirmek ödevimiz"
Atlılar'ın 1982 doğumlu genç yıldızlarından Ali Akyurt ve Fazıl Baş, Mustafa Kutlu'nin bir hikayesi ile İsmet Özel'in bir şiiri üzerine yaptıkları çözümlemelerle bir yandan derginin eleştirel çözümlemeye verdiği önemi yeni kuşak adına sürdürürken diğer yandan kişiliklerini ortaya koymanın mücadelesini şiirde olduğu kadar eleştiri ve düşüncede de vereceklerini gösteriyorlar. Kutlu ve Özel'i övmenin ya da yermenin ötesinde, sanat bakımından hangi tekniklerle yazdıklarını belirleyip bunun toplum hayatı ve siyasi düşüncedeki karşılıklarına eğliiyorlar. Murat Güzel'in "Upuzun şiirler için sıcak ve sevimli bir açıklama" yazısı ise uzun şiir, kısa şiir konusunda şimdiye kadar yazılmış en incelikli yazılardan biri. Yazar geniş kültürünü espritüel ve yer yer hicivli üslubuyla sergilerken uzun şiir karşısında bazılarının takındığı olumsuz tavra meydan okuyor.
İrtibat adresi: arslanbenzer@yahoo.com
Uzun bir aradan sonra geçtiğimiz Mart ayında yeniden çıkmaya başlayan 2 aylık edebiyat dergisi Atlılar hız kesmeden yoluna devam ediyor. Atlılar'ın yeni sayısında eleştiri yazılarına daha geniş yer açarak sayfa sayısını artırdığını görüyoruz.