Kökler'in 6. sayısı çıktı. Kökler'deki modern şiire geçiş süreci başlıklı dosya Kökler'in yeni sayısında Necip Fazıl'la sürüyor. Doğumunun 100. yılı münasebetiyle farklı bir anlam kazanan dosyayı Ali K. Metin ve Osman Özbahçe hazırlamış.
Kökler'in Necip Fazıl sunumu
Bize göre Necip Fazıl, şiirimizin en dikkate değer şairlerindendir. 1925-1932 yılları arasında yazdığı şiirlerle şiirimizde bir Necip Fazıl havzası oluşturmuştur. Orhan Veli de dahil olmak üzere bu havzadan nasiplenmemiş şair yok gibidir. Şiirimizin en kapsamlı, en "temelli" atılımını gerçekleştiren "İkinci Yeni" şairleri incelendiğinde, işin başlangıç aşamasında Necip Fazıl'ın farkında olan şairin Sezai Karakoç olduğu görülmektedir. Bu durum Sezai Karakoç'u İkinci Yeni'nin merkezine, öncülüğüne taşıyan temel sebeplerden biridir.
Gerçek anlamda ilk modern şairimiz olan Sezai Karakoç'tan geriye dönüp Cumhuriyet dönemi şiirimizi incelediğimizde, şiirimizdeki her yenileşme hamlesinin kaynağında hece vezninin bulunduğu görülmektedir. Abdülhak Hâmit, Tevfik Fikret ve Ahmet Hâşim aruz vezni dairesinde kalarak serbest vezni anıştıran uzunlu kısalı mısra yapılarıyla yeni denemeler yapmışlardır. Bu denemeleri Nâzım Hikmet hece vezni temelinde devam ettirmiştir. Modernizme en açık, bireye en yakın duran şiiriyle Necip Fazıl hem hece veznini yeni baştan yorumlamış, hem de şiirimize yeni meseleleriyle birlikte yeni bir insan getirmiştir.
Doğumunun 100. yılı esas alınarak Kültür Bakanlığının ilan ettiği "Necip Fazıl Yılı"nı, resmî ve sivil kuruluşların tertiplediği, tertipleyeceği Necip Fazıl etkinliklerini takdirle karşılıyoruz. Tek temennimiz, bu etkinliklerin Necip Fazıl'ın hakkıyla anlaşılmasına katkı yapmasıdır. Gelgelelim, popülizme endeksli ucuzcu kafalar, edebiyatla dışardan, dolayı ilgi kuran çıkarcı zihniyetler bizi bu hususta temkinli olmaya itmektedir.
Rasim Özdenören'in İlk Hikâyeleri
Kökler'in 6. sayısında Rasim Özdenören'in ilk gençlik hikâyeleri var. Rasim Özdenören'in hiçbir kitabına girmemiş bu hikâyeler 1964-1965 yıllarında Yeni İstiklâl gazetesinde yayımlanmış. Bu gazetede toplam on hikâye yayımlayan Rasim Özdenören bu hikâyelerden altı tanesini ("Kan Otları", "Mani Olunmuş Adam", "Ricat", "Çark", "Sabah", "Koridor") ilk baskısı 1967 yılında yayımlanan Hastalar ve Işıklar'a almış. "Eskiyen", "Oda", "Yolda" ve "Düğüm" adlı hikâyeler bugüne değin Rasim Özdenören'in hiçbir kitabına girmemiş. Kökler bizlere yirmi dört yaşındaki Rasim Özdenören'in bu dört hikâyesini sunuyor. Bu hikâyelerden "Düğüm", Mahmut Çukuroba müstearıyla yayımlanmış.
Modern Şiirde Yenilik Fikri
Kökler'in başyazısı modern şiirde yenilik fikrine ayrılmış. Yazıyı kaleme alan Murat Güzel, "Modern Şairin Açmazı" başlıklı yazısında modern şiirin en önemli meselelerinden birini ele almış.
Şiirler
Kökler'in 6. sayısında Hakan Şarkdemir, Ali K. Metin, Murat Güzel, İlhami Atmaca, Serkan Işın, Mustafa Celep ve Alişan Demirci'nin şiirleri bizleri bekliyor. "Öteki Yazılar" başlıklı bölümde Mehmet Erdoğan'ın "Din, Gelenek ve Modernite" başlıklı yazısı günümüz meselelerine ışık tutan bir yazı.